Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - gesamtschule

#1
German / Deutsch / Re: Timetabling Vergleich
March 19, 2008, 08:59:49 PM
Vielen Dank für die schnelle Antwort. Ich werde das Programm wohl mal ausprobieren. Ein Feature teurer Programme ist das man manuell nachbessern kann. Das klang für mich zunächst attraktiv. Andererseits wenn der Stundenplan "perfekt" ist, lohnt sich das natürlich nicht.

Die Nachteile betreffen mich zum Glück nicht :-)

Niels
#2
German / Deutsch / Timetabling Vergleich
March 17, 2008, 09:01:18 PM
Moin,
ich unterstütze immer mal wieder eine einzügige private Gesamtschule. Aktuell bin ich am Prüfen, ob man nicht auch die Stundenpläne besser mit Software macht. Als Linux-Nutzer bevorzuge ich natürlich Open-Source. Andererseits macht es auch keinen Sinn Leute mit OpenSource-Software zu vergraulen, die einfach noch nicht mit kommerzieller Software mithalten kann. Daher meine Frage wie sieht es mit FET aus? Ist es wie OpenOffice zu MSOffice oder ist es halt ein kleines Tool was beeindruckend viel kann, aber nicht mit den Großen mithalten kann? Wo unterscheiden sich die Programme überhaupt. Worauf soll man achten?
Irgendwie habe ich auf meiner Suche noch keine richtige Seite gefunden, die einen da an die Hand nimmt.
Ich kann natürlich alle ausprobieren, aber da ich jedesmal alle Daten eingeben muss, fürchte ich, dass das kein effektiver Weg ist.
So jetzt hoffe ich auf Eure Hinweise und Links.

Danke
   Niels
#3
Ganz so kompliziert ist es zum Glück doch nicht :-). Der schülerorientierte Ansatz der Gruppenbildung funktioniert im übrigen nicht, da in der Gesamtschule man innerhalb des Schuljahrs zwischen E und G-Kurs wechseln kann, d.h. man hätte dann sich verändernde Gruppen :-(

Ich glaube ich habe es jetzt mit den Gruppen verstanden und fasse mal zusammen:

1. Gruppen sind komplizierter als zunächst gedacht. Es ist ein gute Idee nur eine automatische Aufsplittung mit Kategorien zu machen. Dabei teilt eine Kategorie einen Jahrgang vollständig in Teilgruppen die keine gemeinsamen Mitglieder haben.

2. Wenn man Gruppen direkt anlegt, die gemeinsame Gruppen haben, so muss man entsprechende Untergruppen anlegen, die den Jahrgang vollständig in Teilgruppen aufteilt die keine gemeinsamen Mitglieder haben. Diese Untergruppen muss man dann allen Gruppen zuordnen, deren Teilmengen sie sind. Dies kann bei vielen Gruppen sehr schnell zu einen exponentiellen Wachstum an Teilgruppen führen. Von daher ist immer zu überlegen, wie man die Zahl der Gruppen einschränken kann, z.B. durch Constraints, wie zu Beginn des Threads angedacht.

Ich denke ich werde für E und G-Kurse normalerweise keine fachspezifische Gruppen machen, also Deutsch-E, Mathe-E usw sondern die Aktivitäten Mathe E-Kurs und Mathe G-Kurs zeitgleich machen. Für das Naturkunde-Problem werde ich Gruppen anlegen.

Vielen Dank für die Hilfe. Ich hoffe ich kriege den Stundenplan irgendwann rund und kann ihn dann mal posten.

Niels

#4
Moin, ich probiere gerade das Programm aus und überlege wie ich die Differenzierung in Grund- und Erweiterungskurs hinbekomme. Dahinter steckt, dass man die Klasse in zwei Leistungsgruppen splittet. Dies macht man für verschiedene Fächer, also Mathe, Deutsch Naturkunde.
Ich habe daher zu der Klasse 5 eine Untergruppe 5G und eine Untergruppe 5E angelegt (Ich denke es lohnt nicht für jedes Fach eine Untergruppe zu machen, auch wenn die Gruppen in der Praxis unterschiedlich sind). Jetzt wollte ich zwei Aktivitäten anlegen zum Beispiel Mathe-5G und Mathe-5E. Ich muss dann noch eine Einschränkung anlegen, dass die Aktivitäten zur gleichen Zeit stattfinden sollen. Das ist soweit ja noch einfach, oder mache ich da schon was falsch?

Nun gibt es aber einen komplizierteren Fall und zwar Naturkunde. Dies fasst die Fäche Biologie (Bio), Physik (Phy) und Chemie (Che) zusammen. Es gibt dann für die 9 Klasse eine Gruppe 9NatE und 9NatG, sprich man ist entweder in allen Naturkundefächern  im Erweiterungskurs oder in keinem. Hinzukommt dass aufgrund der Lehrkraftsituation Biologie in der 9. Klasse von 1 Lehrkraft unterrichtet wird, d.h. sie unterrichtet sowohl den E als auch den G-Kurs.  In der Praxis sieht das dann z.B. so aus.


Mo 1.StdPhy-EChe-G
Di 3.StdChe-EBio-G
Do 4.StdBio-EPhy-G

Die wesentliche Randbedingung ist aber nicht, dass Phy-E und Che-G zeitgleich stattfindet, sondern dass die Gruppen Nat-E und Nat-G zeitgleich unterrichtet werden. Wie macht man das am Besten? Hofft man, dass aufgrund der Regel "Keine Freistunden" sich das von alleine zurechtruckelt?

Wenn jemand damit schon Erfahrungen gemacht hat oder Ideen hat, wäre ich für Hinweise dankbar.

Niels
#5
Suggestions / Re: 2 Rooms for one activity
September 29, 2008, 08:52:24 PM
@Volker: We are definitely a small school and don't have the money for courseplanning software. But I think it's possible to solve a lot of this problems with some analysis at the beginning.
#6
Suggestions / Re: 2 Rooms for one activity
September 29, 2008, 08:48:02 PM
QuoteIn the algorithm it is very difficult to add several rooms for a single activity.
OK if it to difficult we can handle it by hand. It was just an idea which looks easy to implement and useful for others.
Quote
So, I suggest dummy activities. It is the same as if I implemented 2 rooms for the same activity, from the point of view of algorithm speed.
Always remember: The speed is one thing the complexity of the input data another.
#7
Suggestions / Re: 2 Rooms for one activity
September 28, 2008, 03:01:44 PM
Well if I follow this strategy consequently. I really had 1 student as a subgroup and put them in groups together. I see 2 problem with this:

1. Increasing the number of subgroups so heavily will make the work of fet really hard, so it will runs very long.

2. It will become difficult to handle the in and output.

At least not only in Gesamtschulen it is necessary for some subjects to use 2 rooms. I think it is  natural to use 2 rooms if you have 2 Teachers which is perfectly possible.
#8
Suggestions / Re: 2 Rooms for one activity
September 28, 2008, 10:11:59 AM
Ok that's a possible hack but I don't think that it is a nice solution. This time we only need this for 1 activity so it is easy, but at other schools I know that they need such thing for nearly every activity and than it will be become really nasty to define such a lot of dummy activities.
#9
Suggestions / 2 Rooms for one activity
September 28, 2008, 09:52:01 AM
Hi,
at our school there a some situations where it become useful to define 2 rooms for one activity. This become useful if you split a year in different ways. In such a situation it is often easier to make some analysis at start and look which subgroups are really necessary and which one it is easier to have in mind. So let me give you an example.

At year 9 and 10 we used every possibility to split the years. So we decided to create 1 activity for subject sport  for year 9 and 10 and put 2 teachers to this activity. The splitting into male and female we have in mind (and for every one at the school this is clear). But of course we need 2 rooms where the sport activity could place.
So this is for us a minor issue on the program.
#10
Suggestions / Re: A free day but never on Monday
September 30, 2008, 08:23:32 PM
Good hint, this could work. We will try it next time. It doesn't work in every situation but I hope in such special case.

Just to make it clear: I like FET and I'm really glad to work with it. All suggestions are send to make a good product better.
#11
Suggestions / Re: A free day but never on Monday
September 29, 2008, 08:41:34 PM
Well my experience with dummy activities are really ambivalent. You could solve a lot of problems with it, but you get mostly new ones.  In this case the teacher has not very much hours a week (This is a normal situation at this school). So we defined that every teacher must have at least 2 hours a day. So in this case you must for the Monday define that it must be at least 3 hours. So the number of constraints increase rapidly.

Never the less I respect that Liviu said it is not easy to implement - so we must live with the workarounds.  I prefer to start in such a case a detailed analysis and then use one of the suggested solutions.
#12
Suggestions / Re: A free day but never on Monday
September 28, 2008, 02:46:29 PM
Well you could create a constraint preferred time for a teacher, where we could define the Monday, analog to preferred time for an activity. This gives fet more freedom to find a solution.
But if this become difficult to realize, we must use your idea to fix an activity on Monday.
#13
Suggestions / Re: A free day but never on Monday
September 28, 2008, 10:15:38 AM
This was our solution to, because we have only one teacher for which this becomes necessary this is indeed a solution which doesn't made the solution room to small.
But it would be made the program easier to use if it become possible to define such constraint directly.
#14
Suggestions / A free day but never on Monday
September 28, 2008, 10:07:29 AM
We have the wish form on teacher, that the only want to work 4 days a week. For her it was unimportant at which day she has a free day, except that the definitely want to work on Monday. Any ideas how to realize this?
#15
Suggestions / Re: Special Weigths for timeslots
September 29, 2008, 08:28:06 PM
QuoteNot practical:

If your timetable already need 1 hour to solve.
What do you expect if you add more contraints? It is slower!
Ok that is clear but no problem if the solution is better
Quote
So even if you add some of those 20 wishes and you generate multible variants. What do you want to do?

Maybe one table include (no conflict) following:
a) a table with wish 1, 4, 7, 9 and 10.
b) a table with wish 1, 4, 7, 9, 11.
c) a table with wish 1, 4, 7, 12.
and so one...

What do you want to do with so many tables?
What do you want to do if you get that three tables i wrote above?

You need to decide! You just decide later by that. You waste a lot of time for nothing if you calculate and decide later the same thing you can already decide before!
Well of course I must made a decision, but this is the same if I calculated many solution with 100%. If I get a lot of  solution I can rate the solution with a second program for example.
Quote
Also constraints with less then 100% are bad, because some possible solution might skipped! That is not critical if you have an easy timetable. in that case you can use weight with less then 100%. But it is critical if you use an difficult timetable, because FET might skip a solution just because of an wish that is not needed!
Have you ever thought about why the program give at many constraint the possibility to define constraints with lesser than 100%? Of course it is possible that a solution is skipped. That's the basic of non deterministic algorithm. You can easily create 10 solution and hope that the best will be there. If I add every constraint with 100%, then I will need so much time that I could create the plan by hand.