Main Menu

Recent posts

On Wednesday, 8 February 2023, FET-6.8.4 was released. From the ChangeLog:

- Code cleanup.
  - Minor corrections in the English text. The typos were found using a program written by Volker Dirr.
  - Updated the Greek translation, by Vangelis Karafillidis.
  - Minor corrections in the Romanian translation, by Liviu Lalescu. The typos were found using a program written by Volker Dirr.
  - Updated the German translation, by Volker Dirr.
German / Deutsch / Re: Lehrerteamstunde nicht als...
Last post by noddy11 - Today at 10:26:52 AM
Vielen Dank für die schnelle Antwort.
Dann hatte ich es richtig verstanden.
Werde es über die geringere Zahl an Freistunden pro Tag probieren.
Danke
Last post by Volker Dirr - Today at 10:09:22 AM
Der letzte bzw. vorletzte genau genommen "doppelt". (oder ich lese zu ungenau)

Vielleicht vorsichtshalber anders. Damit man nicht so viel denken muss nur mir 3 Aktivitäten:
Angenommen Lehrer L1 hat die Aktivität A1, A2 und die Teamteaching AT.
Ich erstelle Fakelehrer L1F und setze ihn zusätzlich in A1 und A2. (Achtung: Wenn man Lehrerräume nutzt, dann werden die jetzt nicht mehr automatisch bei diesem Lehrer gesetzt)
Angenommen an einem Tag sieht der Plan so aus:
1. Stunde A1
2. Stunde frei
3. Stunde AT
4. Stunde frei
5. Stunde A2
FET würde in diem Fall für den normalen Lehrer L1 nur 2 Freistunden zählen. Für den Fakelehrer hingegen 3 Freistunden. Gibt es also eine Einschränkung für alle Lehrer mit max 2 Freistunden pro Tag, dann würde dieser Fall nicht auftreten.
hmm.... Das ist zwar "korrekt", aber mir persönlich gefällt nicht dieses doppeln von Daten. Dann evtl. doch gleich diesem Lehrer L1 eine geringe maximale Anzahl an Freistunden pro Tag geben? Das ist zwar strenger, weil es auch andere Tage (ohne AT) betrifft, aber deutlich angenehmer bei der Dateneingabe und der visuellen Umsetzung auf dem Plan.
Last post by noddy11 - Today at 09:51:57 AM
Vielen Dank für die Antworten.

Die Antwort von Liviu konnte ich noch nicht ganz nachvollziehen.
Ich schreibe mal, wie ich es verstanden habe.
Die betroffenen Lehrer nochmal als Fakelehrer anlegen. Diese dann alle Aktivitäten wie den richtigen Lehrern zuordnen außer die Teamstunde. Dann die Fakelehrer als Teamteaching den Unterrichten der richtigen Lehrer zuordnen?
General Stuff / Re: Something similar to a set...
Last post by Liviu Lalescu - February 07, 2023, 11:58:39 AM
The idea is to select the slot of Friday 7th with X (red) and min occupied = 1 and these 3 activities. There might be some complications, because the activities with duration 2 might start on Friday 6th. I think you can solve these by preferred times for these activities, denying to start on Friday 6th.

Another possible solution might be activities min simultaneous in selected time slots. I am not sure which is faster - occupy min or min simultaneous - might be the same.
Last post by darkwindow - February 07, 2023, 08:16:02 AM
Hello

Quote from: Liviu Lalescu on February 07, 2023, 07:39:03 AMI think the constraint activities occupy min time slots from selection should work.

I am new with this constraint.

I choosed the 3 activities, but I don't know what to select in "Time slots" tab (X means "put the activity there"? What happens to the other 2 activities that FET should randomly place according to other constraints?).

I don't want to tell FET what days the activities should be, but FET should randonmly pick only 1 of 3 activities on Friday. The other 2 activities can be anywhere else (except Friday, of course).
Last post by Liviu Lalescu - February 07, 2023, 07:39:03 AM
Hello,

I think the constraint activities occupy min time slots from selection should work.
General Stuff / Something similar to a set of ...
Last post by darkwindow - February 07, 2023, 01:06:54 AM
Hello

Suppose we have an activity of duration 2-2-1.

I want that any of the subactivities (first 2, second 2 or 1, it doesn't matter) has a preferred starting time only on a certain day.

For example, Math of course 1C which has 3 subactivities:

- Duration 2
- Duration 2
- Duration 1

I want that any of the above has to start on 7º hour of Fridays (the schedule has 8 periods per day, so FET can pick one of duration 2 or duration 1).

I tried "An activity has a preferred starting time" but I'm forced to choose an activity.

I tried "A set of activities has a set of preferred starting times" but I'm forced to choose Friday and other days, since I want Friday starting time of duration 2, and the other 3 duration to be anywhere else.

In short:

Instead of:

Time constraint
Activity with id=56 (    2/5 - Teacher - 1C - 1C)
has a preferred starting time:
Day=Friday
Hour=7º 17:10-17:50
Weight (percentage)=100%
This activity is permanently locked, which means you cannot unlock it from the 'Timetable' menu (you can unlock this activity by removing the constraint from the constraints dialog or by setting the 'permanently locked' attribute false when editing this constraint)

Something like:

Time constraint
[Randomly choose one activity of: Activity with [id=56 (    2/5 - Teacher - 1C - 1C )] OR [id=55 ( 2/5    - Teacher - 1C - 1C )] OR [id=57 (    1/5 - Teacher - 1C - 1C )]
has a preferred starting time:
Day=Friday
Hour=7º 17:10-17:50
Weight (percentage)=100%
This activity is permanently locked, which means you cannot unlock it from the 'Timetable' menu (you can unlock this activity by removing the constraint from the constraints dialog or by setting the 'permanently locked' attribute false when editing this constraint)

Is that possible?

Thank you!!
Oi, Liviu!

Eu utilizei sua sugestão e deu certo.  ;D

Obrigado!
Last post by Volker Dirr - February 06, 2023, 02:43:04 PM
Nachtrag: Liviu hat mich auf einen Trick aufmerksam gemacht:
"add 5 fake teachers, with all the activities of the real teachers (doubled) without the meeting. This
way, max gaps for the fake teachers will ensure they won't have to many gaps."
Sprich: pro Lehrer einen Pseudolehrer hinzufügen, der genau die Aktivitäten - mit Außnahme der Teamsitzung - des Lehrers hat.
Das löst zwar die Anfrage/das Problem, hat aber den Nachteil, dass es ggf. etwas unübersichltich ist (ggf. fehleranfällig bei der Dateneingabe/Datenänderung). Daher würde ich meinen Hinweis 2. und 3. bevorzugen. (Ich sehe das aber aus Sicht eines Realschullehrers mit 28 Stunden an einer Halbtagsschule. Eine Ganztagsschule, wo die Lehrer nur 24,5 Stunden arbeiten, können evtl. Hinweis 3 nicht so gut umsetzen)