Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Benahmed Abdelkrim

#31
Suggestions / Re: Buildings constraints
August 17, 2023, 12:39:01 PM
Quote from: Liviu Lalescu on August 16, 2023, 07:35:29 PMHello!

We got suggestions about maximum building changes per week. Some users want the changes to be considered over all the week. Now the constraints teachers/students max building changes per week consider the changes only daily.

We intend to add another new constraint to take care of this. So if the teachers/students change the building from day 1 to day 2, it is a change.
But why a new constraint?  while it already has a constraint that realizes this fact;  max building change per day=0?!
#32
Suggestions / Re: Buildings constraints
August 17, 2023, 09:08:46 AM
I think that if a change should be introduced, this change would be at the level of the work of the constraint and not at the level of the names.

the current names are very good, what needs to be changed is to adapt the work of the constraint to the name as it is now.

ie max change of building per week should allow change from day to day, according to the number of times defined by the user.

if for example max change per week =0 , the activities will take place in the same building throughout the week.

if max change =3 for example, the change should be from day to day for 3 times a week, we could see the following combination:
day 1: building A
day 2: building A
day 3: building B
day 4: building C
day 5:building D
#33
Suggestions / Re: Buildings constraints
August 16, 2023, 09:20:23 PM
I think leaving things as they are is best for the following reasons:

1. MaxBuildingChanges per day expresses the maximum changes from one building to another per day.

2. MaxBuildingChanges per week as it is now expresses the maximum of changes per week from day to day, without allowing the change in the same day which is quite normal.

3. if the user does not want any change of building per week(every days), he just has to choose the rooms of this building as favorite rooms.

4. as long as there is a constraint that can implement the user's choice, I think adding another constraint is aberrant, or even introducing a change to a constraint that works just fine would be unnecessary in my opinion... even the names quoted above would be very confusing.
#34
Quote from: Vangelis Karafillidis on August 15, 2023, 06:55:59 PMI think that you can use the constraint:
Min simultaneous activities from a set in selected time slots
Add these 14 activities, select all time slots, and set min simultaneous = 3.

Vangelis.

Yes you are right, we can use this constraint for easy cases, but for difficult time tables it can lead to a dead end, the generation becomes slow even impossible.
#35
 You're welcome!
#36
You're welcome!

The main idea is to force the program to bring together at least once 3 activities at the same time. To achieve this we should apply this empirical formula which is: (NA-3+1)/2 and take the integer part of the division(NA= number of activities).

ex: if I have for example 20 activities, and I want at least once to have 3 activities together, I would need (20-3+1)/2=9 time slot at max.
#37
Suggestions / Re: اقتراح suggestion
August 13, 2023, 03:24:45 PM
Pas de quoi,  Liviu! 🙂
Et merci a vous  également.
#38
Suggestions / Re: اقتراح suggestion
August 13, 2023, 03:02:08 PM

القيد موجود ويحقق ما تريد، فقط اتبع الشروحات الموضحة أدناه

كما قال السيد
Liviu Lalescu

أضف قيد الزمن الخاص بالأنشطة الفرعية باتباع الموجه التالي: زمن..> أنشطة..> أوقات مفضلة ..> أنشطة فرعية لها أوقات بدء مفضلة

هذا القيد يُستخدم لتحقيق الغرض التالي: بالنسبة للمواد المقسمة إلى أنشطة فرعية، على سبيل المثال، مادة الرياضيات ، مقسمة إلى 5 أنشطة فرعية في الأسبوع، تحتاج إلى اضافة القيد 4 مرات؛ في كل مرة تختار لنقل مادة الرياضيات من المرشحات الموجودة أعلى مربع الحوار، ثم تختار رقم العنصر 1، اترك كل الحصص(الساعات) متاحة باستثناء الحصة(الساعة) الأخيرة قم
بتحديدها فيظهر عليها الحرف
 .X
كرر نفس العملية السابقة مع بقية العناصر(الأنشطة الفرعية) الأربعة المتبقية 2 و 3 و 4. مع ترك العنصر رقم 5 بدون تقييد
 
كرر نفس الخطوات المشار إليها أعلاه مع بقية المواد التي لها عناصر تقسيم(أنشطة فرعية)

#39

ادخل إلى بيانات ثم أنشطة وراجع النشاطين المعرفين برقمي التعريف 103 و129.
هذين النشاطين تم تحديدهما أن يكونا في نفس الوقت، لكن يشتركان في نفس مجموعة الطلاب، أو يشتركان في نفس المدرس(ين)، وهذا بطبيعة الحال قيد يستحيل تحقيقه، لأنه قيد أساسي إجباري وزنه 100 بالمئة
إذن راجع هذين النشاطين وصحح ما يجب تصحيحه وفقا لذلك
#40
I attach below a simple example which illustrates this case.You cannot view this attachment.You cannot view this attachment. 
#41
Hello!

Use an activity tag for these activities(14), then use time constraint: a set of activities occupies max time slots from selection, max=(14-3+1)=12 max occupied=(14-3+1)/2=6.
#42

العفو. وفيكم بارك الله
#43

بخصوص السؤال الأول والثاني: استخدم القيد أنشطة لها فترات زمنية مفضلة.

بخصوص السؤال الثالث: قم بوسم الأنشطة المعنية، ثم استخدم وسم الطلاب: أقصى حصص يومية لمجموعة طلاب مع وسم مشترك. أقصى حصص = 2(اثنان).

حظ موفق. 

#44

هذا واضح. تحتاج إلى مراجعة بيانات الأنشطة المدخلة. حتما هنالك أنشطة خاصة بالمجموعة الأولى تم إدخالها عن طريق الخطأ في المجموعة الثانية، والعكس صحيح.
#45

وعليكم السلام
اطلعت على الملف بشكل العام ولدي بعض الملاحظات

أ/  لديك 17 فوجا تربويا و 13 قاعة عادية فقط
ب/  لديك 4 أفواج من مستوى الثالثة متوسط متنقلة ليس لها قاعات ثابتة،
ج/  ليس لديك ورشات يعني أن الأعمال التطبيقية لمادة العلوم الفيزيائية تمارس في القاعات العادية.
د/  قمت باغلاق الحصة الرابعة من كل أمسية
 ه/  قمت باغلاق أمسية يوم الثلاثاء
و/ قمت بتفريغ أساتذة مادة التربية البدنية يوم الخميس كاملا و ويوم الثلاثاء: الفترات الزمنية التي تحررها مادة التربية البدنية تحتاجها لتغطية أنشطة الأفواج المتنقلة. أنصحك بعدم تحرير أساتذة مادة التربية البدنية
ك/ لديك مدرسان فقط لمادة التربية البدنية: أنصحك بتوزيع حصص الاستدراك على يومين: يوم الاثنين لمادتي العربية / الرياضيات، ويوم الأربعاء لمادتي الفرنسية والانجليزية وتثبيتهما في الحصة الرابعة من أمسية يومي الاثنين والأربعاء
ل/ جعلت أقصى فجوات في الأسبوع للمدرسين معدومة، أنصح بجعلها تساوي (1) واحد لتسهيل عملية الانتاج
م/ أقصى فجوات يومية للمدرسين يساوي واحد، هذا القيد غير ضروري مع وجود أقصى فجوات في الأسبوع للمدرسين
ن/ طلاب عليهم الحضور باكرا أقص بديات في الحصة الثانية تساوي(0) صفر، هذا القيد جيد لكنه قوي خاصة إذا كانت قاعدة البيانات صعبة ومعقدة كهذه الحالة. أنصح بالسماح ببدايات في الحصة الثانية وإعطئها قيما كبيرة ثم تخفيضها شيئا فشيئا حتى تحصل على جدول زمني

وبالتالي سيفشل البرنامج في انهاء عملية الانتاج لعدم كفاية الفترات الزمنية المتاحة لتغطية الفترات الزمنية التي تحتاجها الأفواج المتنقلة

أنصح بما يلي
بداية قم بفتح الحصص الرابعة للفترات المسائية
إذا استمر فشل انتاج الجدول قم بتفح الفترة المسائية ليوم الثلاثاء، جرب أولا بحصتين، إذا استمر عدم الانتاج افتح الحصة الثاثة ثم الحصة الرابعة حتى ينتج الجدول بنجاح

أحيلك إلى الموضوع التالي للتعمق بشكل علمي ودقيق في الأفواج المتنقلة

https://lalescu.ro/liviu/fet/forum/index.php?msg=13199

حظ موفق